maandag 13 juni 2016

Hoe later, hoe gekker

Het is een stille warme avond in het voorjaar. De luchtdruk is hoog de avonden heel lang en eigenlijk verwacht ik er niet heel veel van. om toch lekker een beetje aan het pielen te zijn besluit ik maar weer eens met de match op stap te gaan. Ik ga naar een water waar een goed bestand zit aan brasem, maar ook zeelt wordt er geregeld gevangen. Ik besluit naast de match hengel ook nog een statische hengel aan te bieden.
Bij aankomt wordt eerst flink gevoerd om de vis naar de stek te krijgen en daar te houden. Mijn voer bestaat uit hennep, droogvoer, pallets, mais en een zoete melasse. Ziet er best lekker uit.

De hengels worden na het voeren in gereedheid gebracht en ingelegd. In eerste instantie met plastic aas. Het eerste a anderhalf uur gebeurt er dan ook niets, echt helemaal niets. Mmmm dat geeft geen vertrouwen. Ik besluit het plastic te vervangen door echte mais uit blik. Als nog een half uurtje later de zon goed achter de horizon is (het is inmiddels na tienen) vang ik dan  toch mijn eerste brasem op de match. En wat blijkt, bij de volgende worp begint de dobber al na een paar minuten te dansen en komt even later omhoog. Ik tik een volgende brasem vast. Dit zelfde herhaald zich een aantal keer.
Ondanks dat er geen belletje op het water is te zien, moet er volgens mij flink brasem en andere vis op de stek zitten. De brasems die ik vang zijn allemaal behoorlijk van maat. Elke 10 minuten ofzo komt er een vis naar boven.

Dit gaat lekker. Tot het moment het al na elven is en ik de dobber echt niet meer kan zien. Er hebben dan elf brasems de binnenkant van het net gezien en dan te bedenken dat ik om tien uur die avond nog geen beet had gezien. Het kan verkeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten