zaterdag 1 april 2017

Na een lange winter

De winter was toch weer lang. Al waren de temperaturen niet heel laag, toch waren de dagen kort en werd er niet veel gevist. Afgelopen dagen gingen de temperaturen omhoog, was de tijd verzet en klom de watertemperatuur ook weer iets. Ik besloot op een doordeweekse dag er toch weer opuit te gaan. Al hebben de vorige 4 sessies een dikke nul opgeleverd.

Ondanks dat het water nog koud was, liet de karper zich toch regelmatig zien in de ondiepere hoek die ik wilde bevissen.  Dit gaf de burger moed. De hengels werden in gereedheid gebracht en net voordat ik de tweede hengel wilde inleggen, draaide er een karper enkele meters van de plek waar ik mijn aas wilde presenteren. Mmmm, dat kan haast niet meer mis gaan. De avond vorderde en vis liet zich geregeld zien, maar een aanbeet bleef uit. Toen kwam het moment dat ik de hengels weer moest indraaien. De volgende dag moest er weer gewerkt worden. Het net en onthaakmat waren al opgeruimd. Ik stond achter mijn hengels om ieder moment de linkse te pakken, om in te draaien. Ik ziet de top in het licht van de maan kromtrekken en de optoninc begint te piepen. Ik pak de hengel en voel direct een weerstand die van een karper moet zijn.

De vis kies het pad naar enkele obstakels. Met enige druk weet ik dit te blokkeren, maar als ik dat doe voelt het gewicht goed. Ik wil deze vis na een lange winter niet verspelen. Hierna hou ik met één hand druk op de lijn om met de andere het net weer op te zetten. De vis blijft gelukkig gehaakt. De dril die hierna volgt is behoorlijk sterk bij deze lage watertemperaturen. Bij een tweede poging weet ik de vis over het koord van het net te trekken.  Als ik de vis oppak en richting mat draag blijkt het toch een goede voorjaarsvis te zijn, voor dit avondje vissen. Ik ben er erg blij mee. Het maken van de foto’s gaat ook niet vanzelf. De batterij van de afstandsbediening blijkt leeg, dat wordt dus op de timer foto’s maken. Maar scherpstellen moet dan handmatig gebeuren. Shit, waarom nu weer. Maar gelukkig heb ik dit in het verleden meer gedaan en komt het nog redelijk goed. Wat een heerlijke avond bij de start van dit seizoen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten