zondag 6 juli 2014

Dansen tussen de plompen

Het is een drukke periode. We gaan verhuizen en de voorbereiding neemt toch wel wat kostbare tijd in beslag. Om ook nog wat tijd met de familie door te brengen is het vissen iets rustiger. Maar het is vandaag z'n avond dat het er toch van moet komen. Met de penhengel ga ik naar een mooie parkvijver waar ik hoop een karpertje te vangen.

Ik voer een paar stekjes aan. Terwijl ik dit doe bij mijn tweede stekje spurt een karper tussen de plompenbladeren vandaan naar veiligere oorden. Deze zal ik niet meer vangen. De hengel wordt opgetuigd en het vissen kan beginnen. In tegenstelling met wat ik verwachte blijft het op de stekken erg rustig. Terwijl ik het stekje afvis waar ik de karper eerder weg zag spurten, zie ik wat deining bij het plompenveld ernaast. Ik besluit hier toch maar even naar toe te sluipen. ik schat in dat het net zo diep is als de stek die ik ernaast beviste en dat blijkt te kloppen. Terwijl ik de dobber laat zakken zie ik nog wat bladeren bewegen, maar deze schuiven langzaam naar een gedeelte waar ik niet kan bijkomen. Ik besluit toch even vol te houden. Niet veel later verraden een paar belletjes de aanwezigheid van vis op de stek. kort hierna begint de pen aan een eenzame meer vloeiende dans tussen de plompen. Als een ervaren ballerina gaat de dobber omhoog en zakt weer sierlijk terug. En dan schuift deze langzaam onder het oppervlak. Ik sla rustig aan en weet een vis te haken. Al snel zie ik dat het om een kroeskarper gaat. Niet de eerste van dit water, maar verrast ben ik wel. De vis wordt snel onthaakt en weer terug gelaten in zijn natte omgeving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten